Apakah Itu Maya? Tirai dan Nyalaan
Bersama anak2 di Dubai menyaksi yang sulong main Ice Hockey.
Apakah Itu Maya? Tirai dan Nyalaan
“Kamu melihat banyak perkara, tetapi hanya ada satu.”
— Sri Ramakrishna
“Tenaga fikiran adalah intipati kehidupan.”
— Aristotle
Dua ungkapan ini—seorang dari sisi mistik, seorang lagi dari sisi falsafah—seperti bayang yang terpantul dari kolam yang sama. Satu menunjuk kepada ilusi kepelbagaian, satu lagi kepada tenaga pencipta yang menghidupkan ilusi itu. Kedua-duanya berbicara tentang Maya—dan peranan kita di dalamnya.
Kepelbagaian yang Menyembunyikan Keesaan
Kata-kata Ramakrishna mengingatkan kita kepada ajaran Advaita, atau Wahdatul Wujud dalam istilah Islam. Kita melihat manusia, tempat, masalah dan keindahan—tetapi semuanya hanyalah bayang. Di balik semua itu, hanya ada Yang Satu. Yang Kekal. Yang Esa.
Maya bukan ilusi palsu semata-mata. Ia adalah kuasa Ilahi untuk menyembunyikan dan mendedahkan. Ia menjadikan Yang Satu kelihatan sebagai yang banyak—bukan untuk menipu, tetapi untuk menguji. Untuk menyentuh hati, dan membuka mata batin kita.
Mistikus Islam seperti Ibn Arabi juga berbicara tentang kesatuan wujud. Rumi menulis, “Wajah Kekasih ada pada semua wajah.” Dalam Zen pula, gunung dan sungai tidak terpisah dari hakikat diri. Semuanya membawa kita kembali kepada Satu.
Tetapi Maya bukan musuh. Ia adalah tirai dan jemputan.
Minda Sebagai Nyala dan Cermin
Kemudian datanglah Aristotle:
“Tenaga fikiran adalah intipati kehidupan.”
Di sini tumpuan berubah daripada ilusi kepada gerak, kepada intensi, kepada kesedaran. Bagi Aristotle, fikiran bukan sekadar alat pemikir—ia adalah api penggerak, sumber kehendak, niat dan penciptaan.
Fikiranlah yang terperangkap dalam Maya—tetapi juga yang mampu melihat melaluinya.
Dalam Zen, fikiran adalah monyet dan juga cermin. Dalam Islam, ia adalah nafs—yang boleh menjatuhkan atau menyelamatkan. Dalam Tasawuf, ia diasah menjadi cermin hati sehingga memantulkan hanya Cahaya Ilahi.
Benar, tenaga fikiran adalah nyawa. Tetapi arah tenaga itu—itulah yang menentukan sama ada kita terperangkap dalam ilusi, atau membakarnya dalam sunyi dan sedar.
Berdiri Di Antara Dua Dunia
Bagi sesetengah daripada kita, ini bukan sekadar wacana—ini pengalaman hidup.
Saya dibesarkan di antara masjid dan kuil. Menghafal mantera Pāli pada hari Sabtu, mengaji al-Quran pada hari Jumaat. Dituduh kafir oleh rakan sebangsa, namun merasakan tiada percanggahan antara Kasih Sayang Buddha dan Rahmat Allah.
Kemudian saya duduk diam dalam zazen di Green Gulch, dan hari ini membesarkan anak-anak dalam komuniti Muslim. Saya membawa kedua-dua dunia dalam diri—keheningan dan api, yang Satu dan yang banyak.
Dan saya pun bertanya:
Siapakah yang bernafas?
Siapakah yang duduk?
Siapakah yang memerhati semua ini?
Para bijaksana telah bertanya. Para nabi telah memberi isyarat. Tetapi akhirnya, jalan ini tetap dilalui bersendirian—melewati tirai, menuju cahaya.
“Apa yang kamu niatkan, itulah yang kamu jadi. Jika niatmu untuk mengambil, kamu cipta dunia yang menuntut. Jika niatmu untuk memberi, kamu cipta dunia yang penuh rahmat.”
— Gary Zukav, The Seat of the Soul
#Maya #SriRamakrishna #Aristotle #ZenBuddha #Tasawuf #WahdatulWujud #KesedaranDiri #JalanRohani #FalsafahIslam #CahayaIlahi #PerjalananBatin #PerenunganAgama #MindaDanJiwa #ZikirSunyi #Zazen #SatuHakikat #KebijaksanaanMistik #JiwaEkletik #RahmatDanKasih #HikmahSejati
0 comments: