Mari Kita Merayau! Merepek, Berborak.

12:16 PM Shamsul 0 Comments



 Mari Kita Merayau! Merepek, Berborak.

Apa yang ingin dirayaukan? Beberapa hari lalu? Beberapa tahun lalu? Atau saat ini dalam detik sekarang? Semuanya soal masa — masa untuk merayau setelah segala urusan selesai dan tiada lagi apa-apa yang benar-benar perlu dicapai, baik dalam dunia material mahupun spiritual, yang tidak akan diendahkan oleh minda jika dibiarkan.

Minda manusia — topik kegemaran mereka yang tua dan kuno, juga mereka yang moden dan ingin menjadi pencari spiritual atau falsafah — sejak manusia mula berfikir atau menggunakan kata-kata untuk menggambarkan dirinya. Saya pernah ringkaskan sebagai “Humind” — minda manusia — yang bagi saya adalah seperti Batu Rosetta yang membuka rahsia alam semesta.

Dengan kefahaman sepenuhnya terhadap humind, manusia terbuka kepada gudang yang luas — apa yang di luar dan dalam. Walaupun para bijak pandai sering menegaskan bahawa ‘aku’ bukanlah minda mahupun tubuh, kedua-duanya tetap alat asas dalam perjalanan spiritual — ia adalah wahana bagi Roh atau Alam untuk menyatakan Yang Maha Ada.

Bergantung pada sekolah atau agama seseorang, tubuh dan minda bukanlah siapa diri kita sebenar — ia adalah bentuk fizikal dan mental manifestasi kita, dan lambat laun akan musnah dimamah usia dan masa. Namun dalam alam fenomena ini — Nirmāṇakāya dalam istilah Buddha — tubuh dan minda ibarat kenderaan atau cermin mata; harus dijaga untuk berfungsi sebaik mungkin.

Penjaga Rohani saya, bagaikan harimau betina, sentiasa memerhati setiap gerak-geri saya, melindungi dari bahaya yang nyata dan tersembunyi, bila saya "Duduk".

Gigi kita reput, tulang kita melemah, dan segalanya yang kita anggap sebagai diri kita akan kembali menjadi debu. Apa yang tinggal — itu masih misteri, belum dipersetujui oleh para pemikir dari zaman ke zaman.

Kita mati. Apa yang berlaku selepas itu?

Seorang ateis atau saintis mungkin berkata — tidak ada apa-apa; kewujudan kita dilupuskan ke zarah subatom, terapung di angkasa — dikitar semula.

Dalam tradisi agama samawi — Yahudi, Kristian, Islam — terdapat kehidupan selepas mati, syurga atau neraka, bergantung bagaimana kita hidup.

Dalam Hindu Vedanta, kita adalah satu dengan Brahman — Tuhan — bergantung pada tahap kesedaran yang telah kita capai sepanjang banyak kelahiran.

Buddha menolak kewujudan 'diri' — tiada 'aku'. Seperti yang diucap oleh Buddha Gautama di nafas terakhirnya: "Aku sudah tiada."

Ini mungkin tampak nihilistik bagi mereka yang tidak mendalami ajaran Buddha. Seperti dalam Taoisme, Tuhan tidak memegang peranan utama.

Carl Jung pernah ditanya jika dia percaya kepada Tuhan, katanya: "Ia tidak memberi kesan kepada Tuhan sama ada saya percaya atau tidak."

Buddha pula pernah ditanya soalan sama dan menjawab: "Tuhan tiada masalah dalam hidup ini, tapi kamu ada."

Maksudnya — hadapilah hidupmu sebaik mungkin. Selagi kamu percaya ada ‘aku’, kamu akan menderita.

Kata-kata!

Bagaimana mahu menjelaskan rahsia segala rahsia dengan bahasa manusia? Penulis yang hebat pun hanya boleh membawa kita ke tepi jurang pemahaman — selebihnya perlu ‘lompatan iman’.

Kebanyakan manusia memilih untuk menyerah — kepada takdir atau apa saja — atau mengambil jalan mudah dengan berkata, "lantaklah."

Berbahagialah orang buta dan jahil — kerana mereka kurang beban dalam memikirkan soalan seperti "siapa aku?" atau "apa makna hidup?"

Namun humind yang benar-benar mencari akan menghabiskan seumur hidup dalam kekecewaan dan penderitaan… sebelum mungkin akhirnya menyentuh sedikit damai, pencerahan atau kebangkitan.

Malangnya, kebanyakan yang saya temui tidak tahu pun bahawa mereka sedang menempuh jalan sukar… apatah lagi bagaimana meringankan beban yang mereka bawa.


Hashtag:

#MindaManusia #RenunganSpiritual #Humind #KehidupanDanKematian #JalanSpiritual #Pencerahan #KesedaranDiri #FalsafahHidup #JalanBuddha #KataKataDanKebenaran #AkuDanTuhan #MelangkahDalamSunyi #PenjagaRohani #CheeseburgerBuddha #MerayauUntukHikmah #BercakapTentangMinda

0 comments: