Tukang potong Daging - Green Bay.
Pekerjaan yang lebih
kekal datang melalui dua orang regular yang kerap singah di Farr’s Grove, mereka
adalah supervisor bagi sabuah kilang memprocess daging lembu di-Green Bay.
Green Bay Meats and Cold Storage adalah satu2nya kilang potong daging lembu
yang terbesar di America. Saya dipelawa bekerja atas permintaan Chet Farr sebab saya, perlukan pekerjaan sangat pada
masa itu. Saya setuju untuk coba kebolehan saya dan masuk bekerja pada esok
hari. Tiba di kilang tersebut saya dapati yang perkerjaan itu bukan mudah dan perlukan
tenaga yang saya jangka tidak perolehi. Sebab saya tidak ada alasan untuk
menolaknya saya bermula sebagai saorang ‘Boner’.
‘Production line’empat
saya kerja mempunyai dua barisan pekerja yang bediri mengadap masing2 dan di
tengah begerak conveyor belt yang membawa potongan lembu yang di kerat empat bahagian bagi
saekor lembu. Bahagian hadapan dikenali sebagai ‘Chucks’ dan bahagian belakang
‘Hinds’.Saya ditugas memotong bahagian depan yang mengandungi dada dan bahagia
leher lembu. Tugas kami adalah memisahkan tulang dari daging dimana tulang2
yang sudah dipisahkan dilemparkan di atas conveyor belt yang begrak pada paras
atas dan daging di tolak balik semula pada conveyor belt yang dihadapan kami.
Tiap2 saorang perlu menarik keluar suku lembunya mengikut giliran.
Alat yang perlu
kami ada termasuk beberapa bilah pisau
potong daging ikut kehendak sendiri, Sarung tangan dan termasuk sebelah ‘mesh
glove’ atau sarung tangan yang diperbuat degan
jala besi untuk mengelak luka tangan bila ashik memotong. Tangan yang
tidak memegang pisau menguna besi cakuk atau ‘hook’ untuk memegang daging. Juga di sediakan satu ‘Belly guard’ yaitu sakeping
‘apron’ getah yang keras untuk menutup
bahagian perut. Untuk memastikan yang pisau di guna sentiasa tajam,sebilah alat
yang dipangil ‘Steel’ dan sebilah ‘ceramic’ di gantung dari pingang. Batu asah
dan sarung menyimpan pisau2 yang tidak di guna juga disediakan.’
Kami diperlu memakai
‘coveralls’ bewarna puteh dengan ‘cap’ dan juga kasut boot yang tahan lasak dan
tidak di tembusi air atau ‘Waterproof Boots. Pekerjaan kami bermula apabila
suku bahagian lembu mula dibawa melalui depan kami atas conveyor belt. Daging
ini dikerat dua oleh ‘The sawman yang
bertugas dikepala line dimana lembu tiba dalam keadaan saekor dibelah dua
mengikut tulang belakang dari leher kebahagian pungung. Tulang belakang maknanya
dikerat sama tengah dan kemudian dibelah menjadi empat.
Dari awal pagi hinga
petang kami memotong kadangkala lebih serauts ekor lembu dalam satu hari. Dalam
lapan puloh orang bekerja memotong daging dan diawasi oleh empat orang
supervisor semasa bekerja. Bila tiba masa untuk keluar dari kilang itu kami
belumuran darah dari hujung rambut kehujung jari bak pepatah Melayu. Oleh sebab
kami bekerja dalam bilek yang sejuk kami terpaksa memakai pakain yang tebal
seperti sweater dan thermal underwear untuk memanaskan badan. Oleh sebab
kerjanya sangat lasak kami .berpeluh di dalam lapisan pakaiyan kami. Apabila
sudah kian lama berkerja saya menjadi mahir dan dapat memuat ‘Tali’, yaitu
memotong lebih banyak daripada yang diperlukan. Tiap2 yang lebih kami dibayar
extra dan ini membuat kami bekerja dengan pantas belumba2 untuk memngeluarkan
lebih banyak daripada orang lain. Daging yang dipisahkan tulang dari daign ini
di kotakan dan dihantarkan ketempat2 yang mebikin hamburger. Ada bahagian
daging yang di potong degan teliti dan dijualkan aasing seperti bahagian
‘tendrloin’ dan ‘Bisket’ yang digunakan untuk me mbuat steak.
Saya keluar rumah awal
pagi belum matahari timbul dan pulang larut petang selepas matahari tengelam
tiap2 hari bekerja. Pada musim sejuk atau winter saya terpaksa memakai tiga
empat lapis pakayan dan temasuk kasut salji atau ‘snow boots’. Saya menumpang
naik kereta kawan sama kerja pada
mulanya hingga say adapt lessen dan kereta sendiri. Saya membawa kereta Chevy Nova yang diberikan
kami oleh ibu mertua. Kereta ini hasil bayaran pampasan untuk dua biji kereta
satu hak Mertua uang lagi satu hak adek ipar dan kedua2nya telah mengalami
kerosakan bilah ditimpa hujan batu atau ‘hail’. Hujan batu yang berlaku sabelum
kami sampai dari Malatsia itu telah mengakibatkan kemek pada body kereta
seperti dihentam bola golf.
0 comments: